Šta je državna imovina?
Državna imovina u Bosni i Hercegovini predstavlja
ključnu komponentu ekonomske, političke i društvene strukture ove zemlje. Kroz
istoriju, pa sve do danas, pitanje vlasništva nad državnim resursima i imovinom
je često bilo predmet složenih političkih rasprava, zakonske regulative i
javnih špekulacija. Bosna i Hercegovina, kao složena država, suočava se sa
izazovima u upravljanju svojom državnom imovinom, što direktno utiče na sve
aspekte života u Bosni i Hercegovini a posebno na ekonomski razvoj, socijalnu
pravdu i političku stabilnost.
U ovom postu istražićemo isključivo pravne aspekte
državne imovine u Bosni i Hercegovini, ne ulazeći u historijske kontekste,
špekulacije i politička prepucavanja. Ne kažemo da su ovo nebitni segmenti ovog
pitanja, naprotiv, historijski kontekst predstavlja jako bitan segment ovog
pitanja, možda i najvažniji. Politički stavovi također predstavljaju bitan
segment, budući da od politike zavisi rješavanje ovog pitanja, o čemu ćemo u
nastavku više govoriti, ali ove teme zaslužuje poseban članak, tako da ćemo se
u ovom postu, kao pravnici, baviti isključivo pravnim aspektom državne imovine.
Kroz analizu ove teme, nastojat ćemo bolje razumjeti kompleksnu pravnu prirodu
državne imovine, na jedan jednostavan način, razumljiv ne samo pravnicima.
Smatramo da je ova tema od ogromne važnosti i bitno je da svi građani Bosne i
Hercegovine razumiju suštinu i bit ove tematike.
Dejtonski sporazum (Ustav BiH) i državna imovina?
Dejtonski
sporazum, potpisan u
decembru 1995. godine, okončao je rat u Bosni i Hercegovini i postavio osnovne
okvire za ustroj Bosne i Hercegovine kao države. Ustav
Bosne i Hecegovine, tačnije Aneks 4 Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH, predvidio je
Bosnu i Hercegovinu kao složenu državu s entitetima: Federacijom Bosne i
Hercegovine i Republikom Srpskom.
Što se tiče državne imovine, na prvu bi se moglo
kazati da Opći okvirni sporazum za mir, samim tim i Ustav Bosne i Hercegovine,
ne reguliše nikako ovo pitanje. I uistinu ukoliko tražite pojam državne imovine
u Ustavu BiH, nećete ga naći, ali Ustav sadrži odredbe koje indirektno regulišu
i ovo pitanje.
Naime, članom 1.1 Ustava Bosne i Hercegovine reguliše
se kontinuitet države:
“1. Kontinuitet
Republika Bosna i Hercegovina, čije je zvanično ime od
sada "Bosna i Hercegovina", nastavlja svoje pravno postojanje po
međunarodnom pravu kao država, sa unutrašnjom strukturom modificiranom ovim
Ustavom, i sa postojećim međunarodno priznatim granicama. Ona ostaje država
članica Ujedinjenih naroda i može kao Bosna i Hercegovina zadržati članstvo ili
zatražiti prijem u organizacijama unutar sistema Ujedinjenih naroda, kao i u
drugim međunarodnim organizacijama.”
Dakle, Bosna i Hercegovina je pravni sljednik
Republike Bosne i Hercegovine i analogijom sve ono što je bilo u vlasništvu
Republike Bosne i Hercegovine vlasništvo je Bosne i Hercegovine. Sličan stav
zauzeo je i Ustavni sud BiH o čemu će biti kasnije riječi.
Pored navedenog potrebno je spomenuti i Zakon oprivremenoj zabrani raspolaganja državnom imovinom Bosne i Hercegovine
(“Službeni glasnik Bosne i Hercegovine”, 18/05, 29/06 (32/07), 85/06 (32/07),
41/07, 74/07, 99/07, 58/08, 22/22). Zakon koji je nametnuo Visoki predstavnik,
ali koji je Parlamentarna skupština BiH potvrdila. Također, isti zakoni
doneseni su i na entiteskim nivoima od strane entitetskih parlamenata. U tim
zakonima jasno je propisano šta je državna imovina (u članu 1. Zakona), dok već
u članu 2. kaže da državnom imovinom može raspolagati samo Bosna i Hercegovina
kao njen titular.
"Član 1
Ovim zakonom se zabranjuje raspolaganje državnom imovinom.
U smislu ovog Zakona, pod državnom imovinom podrazumijeva se:
1. nepokretna imovina koja pripada državi Bosni i Hercegovini na osnovu međunarodnog Sporazuma o pitanjima sukcesije, koji su 29. juna 2001. god. potpisale države Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Bivša Jugoslovenska Republika Makedonija, Slovenija i Savezna Republika Jugoslavija;
2. nepokretna imovina na kojoj je pravo raspolaganja i upravljanja imala bivša Socijalistička Republika Bosna i Hercegovina do 31. decembra 1991. godine;
3. poljoprivredno zemljište, za koje je Ustavni sud Bosne i Hercegovine utvrdio da predstavlja državnu imovinu u svojoj odluci u predmetu br. U-8/19;
4. rijeke, šume i šumsko zemljište, za koje je Ustavni sud Bosne i Hercegovine utvrdio da predstavljaju državnu imovinu u svojim odlukama u predmetima br. U-9/19 i br. U-4/21.
U smislu ovog zakona, pod raspolaganjem navedene imovine smatra se direktni ili indirektni prenos vlasništva.
Član 2
Bez obzira na odredbe bilo kojeg drugog zakona ili propisa, državnom imovinom može raspolagati isključivo država Bosna i Hercegovina, kao njen titular, u skladu s odredbama ovog zakona.
Svaka odluka, akt, ugovor ili bilo koji drugi pravni instrument kojim se raspolaže imovinom iz člana 1. ovog zakona suprotno odredbama ovog zakona, ništav je."
Dakle pored Ustava BiH iz kojeg indikretno proizilazi
da je Bosna i Hercegovina vlasnik državne imovine, Zakon o privremenoj zabrani
raspolaganja državnom imovinom Bosne i Hercegovine jasno definiše šta je
državna imovina i ko je njen titular.
Svemu ovome treba dodati i odluke Ustavnog suda BiH
kojim je dodatno potvrđeno da je jedino država Bosna i Hercegovina, tačnije
Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine, ovlaštena da raspolaže državnom
imovinom.
Na početku smo kazali da ćemo se baviti samo pravnom
dimenzijom ovog pitanja, jasno je da postoje i drukčiji stavovi, međutim
pitanje je koliko su pravno utemeljni.
Uloga Ustavnog suda BiH u rješavanju pitanja državne
imovine?
Uloga Ustavnog suda Bosne i Hercegovine u rješavanju
sporova koji prizilaze povodom ustavnih pitanja u Bosni i Hercegovini je
ogroman, a posebno povodom pitanja državne imovine.
Ustavni sud BiH je najviši sudski organ za zaštitu
ustavnosti i zakonitosti u Bosni i Hercegovini. On ima zadatak da osigura primjenu
Ustava Bosne i Hercegovine i garantuje prava i slobode građana. Ustavni sud
također ima nadležnost da tumači ustavne odredbe i rješava sporove koji
proizlaze iz njih, uključujući i pitanja koja se tiču državne imovine.
Kada dođe do sporova između entiteta i državne razine
u vezi s državnom imovinom, Ustavni sud BiH može biti pozvan da donese odluke o
ustavnosti i zakonitosti postupaka ili propisa koji su u vezi s tim pitanjem. U
svojim odlukama, Ustavni sud vodi računa o primjeni ustavnih odredbi, međunarodnih
obaveza Bosne i Hercegovine te principa vladavine prava.
Ustavni sud Bosne i Hercegovine je nizom svojih odluka
(U-1/11; U-8/19; U-9/19; U-16/20; U-4/21 i U-10/22), jasno potvrdio da je
pitanje državne imovine u isključivoj nadležnosti Bosne i Hercegovine.
Zakon o državnoj imovini BiH?
Bosna i Hercegovina nema poseban "Zakon o
državnoj imovini" na državnom nivou koji bi sveobuhvatno regulisao pitanja
vezana za državnu imovinu. Jedini zakon koji reguliše ovo pitanje na državnom
nivou je već pomenuti Zakon o privremenoj zabrani raspolaganja državnom
imovinom Bosne i Hercegovine koji je nametnuo Visoki predstavnik.
Postavlja se pitanje da li je uopšte potreban ovaj
zakon? Po našem mišljenju, ali i po mišljenju mnogih pravnika ovakav zakon je
prijeko potreban Bosni i Hercegovini. Naime, veliki dio zemljišta Bosne i
Hercegovine podpada po državnu imovinu, shodno tome da trenutno imamo nas snazi
Zakon o privremenoj zabrani rapsolaganja državnom imovinom, tom imovinom se ne
može rapsolagati i ogroman potencijal, prvenstveno ekonomski i privredni, je
zarobljen.
Bosna i Hercegovina i njeni građani bi mogli ostvariti
značajne benefite od ove imovine i upravo ta imovina bi mogla biti pokretač
privrednog razvoja Bosne i Hercegovine.
Nepostojanje zakona za sobom povlači pravnu prazninu u
pogledu ovog pitanja a koja rezultira nepostojanjem jasnih procedura kako
raspolagati ovom imovinom, kako je koristiti, kome pripadaju prihodi od te
imovine…? Istina, u historiji Bosne i Hercegovine jednom je uspješno realizovano
raspolaganje imovinom Bosne i Hercegovine a to je prodaja zemljišta za potrebe
izgradnje Američke ambasade u Sarajevu, i upravo to treba biti modalitet do
donošenja zakona kojim će se jasno definisati procedure.
Samo na trenutak zamislite šumsko zemljište,
poljoprivredno zemljište, kasarne, pojedine fabrike, pojedine zgrade,
stanove….Sve to predstavlja državnu imovinu i trenutno ta imovina je
zarobljena, na njoj se ne može graditi, ona se ne može koristiti…
Entiteti su u više navrata nastojali staviti tu imovinu
u funkciju i koristiti je, pa čak i rapsolagati njome. Ustavni sud je utvrdio
da takvo ponašanje nije u skladu s Ustavom i ponovio je stav da samo
Parlamentarne skupština Bosne i Hercegovine može regulisati ovo pitanje. Nažalost
očito je da u toj instituciji ne postoji volja i želja za regulisanjem ovog
pitanje.
0 Comments